Bremserør på VW Passat 1996 (1994-1996) st. car. 2,0 115 hk.
Den har ABS og ikke lastafhængig reduktionsventil.
Det betyder at der går rør og slange fra ABS pumpen direkte til hvert hjul. 
Der findes i alt 6 slanger på bilen.
3 i venstre side og 3 i højre side.
Venstre og højre side er ens med hensyn til slanger.

Beskrivelse af slanger i een side:
For:
1 slange fra bremserør til bremsekaliber med et indvendig og et udvendig gevind.
Bag:
1 slange fra karossen til bagsvinger med 2 indvendige gevind. 
1 slange fra bagsvinger med et indvendig og udvendig gevind. 
 
Generelt om udskiftning af bremserør: 
  - Det er et møg job.
  - Det er et beskidt job.
  - Det tager lang tid. 
  - Køb et krageværktøj. 
  - Køb rulle/pakke kobberrør.
  - Køb nye slanger.
  - Køb nye omløbere. Antallet er  ca. 1/4 af dem som findes på bilen, resten kan genbruges. 
  - Fremstil selv dine kobberrør. Et færdigt rørsæt er ofte lidt for lange, så de er vanskelige at tilpasse. 
  
p004.jpg (16.008 bytes)   Gammel bremseslange med fejl. Bemærk boblen der hvor slangen går fri af jernrøret Det er midt i billedet ved den røde pil. 
p005.jpg (14.544 bytes) Kobberrør i krageværktøjet.

Arbejdsgang 1 af  5.
Sav røret vinkelret af. Afgrat det og sæt det i krageværktøjet. 
Et 4,75 mm. rør skal stikke 5-6 mm. op. 
p006.jpg (11.811 bytes) Arbejdsgang 2 af 5.
Sæt værktøjet til dobbeltkrage ned i kobberrøret. 
p007.jpg (16.120 bytes) Arbejdsgang 3 af 5.
Sæt skruetvingen ned over dobbeltkrage værktøjet.
Skruetvingen skal stå lige over røret. 
Der skal presses præcist i røret længderetning, ellers bliver kragen skæv.
p008.jpg (16.258 bytes) Arbejdsgang 4 af 5. 
Spænd skruetvingen godt. Den bliver pludselig stram/hård.

 

p009.jpg (20.483 bytes) Halvfærdig krage på røret. Dobbelt krageværktøjet er fjernet. 
p010.jpg (18.832 bytes) Arbejdsgang 5 af 5. 
Arbejdsgangen er ikke vist på billederne. 
Spænd skruetvingen lidt ned i kragen, så spidsen fra skruetvingen mærker indersiden af kragen lidt. 
p011.jpg (11.724 bytes) Færdig krage.
 
p012.jpg (12.535 bytes) Nye kobberrør monteret ved ABS pumpen. 
p013.jpg (16.899 bytes) Nyt kobberrør ved forhjul. 
p014.jpg (18.846 bytes) Rør ved ABS pumpe. 
p015.jpg (12.214 bytes) Et gammelt jernrør, som forbinder hovedcylinder med ABS pumpe. 
Det har en del buk og bøjninger. 
p016.jpg (19.216 bytes) Gammelt tæret jernrør. 

De gamle jernrør var begyndt at ruste ved klipsene. 
Da de blev bukket sammen brækkede de ofte hvor klipsen have siddet.
p017.jpg (15.526 bytes) Tæret jernrør tæt  på. 
Bemærk den reduceret godstykkelse til højre (klokken 2 til 4). 
p018.jpg (14.201 bytes) VW Polo 1,3l  55 hk. Årgang 1991 - 1994.
Her ses øverst gammelt uoriginalt (kr. 69,00) og nederst nyt originalt (kr. 125,00) bremse kable til tromlebremsen.

Det gamle kabel var defekt.
Fjederen var rusten sammen med kablet. 

Det nye kable var meget mere tillidsvækkende.
Det har en større og kraftigere fjeder, der også er bedre galvaniseret. 
Det har en plast forring om kablet de første 40 mm ind i tromlen 
(det røde på billedet), hvilket bevirket at kabel og fjeder ikke skraber mod hinanden, fordi kablet kommer ind i tromlen og dreje 10 til 15 grader. 
 
p019.jpg (20.127 bytes) Nyt bremsekabel monteret. 
p020.jpg (20.765 bytes) Nyt bremsekabel monteret.
p021.jpg (20.630 bytes) Gammelt bremse kabel. 
Jeg tror at de de originale er pengene værd. 
De uoriginale har været skiftet en gang før for ca. 6 år siden.