p012.jpg (18,924 bytes) Betjeningspanel til Passatens fuldautomatisk klima anlæg.

Anlægget er desværre eftermonteret af en folkevogns forhandler som jeg vil være flinke nok til ikke at oplyse navnet på!
Det har aldrig virket særlig godt.
Vi købet bilen da den var 5 år og 8 måneder.
Ved overtagelsen var der en del løse forbindelser og air-conditioningen virkede ikke.
Nu er bilen 12 år og 4 måneder og jeg besluttet at bygge anlægget om til et manuelt betjent anlæg.
p013.jpg (20,457 bytes) Kraften til styring af de originale spjæld kommer fra 3 små servomotorer.
Her ses en af dem.
Servomotorerne er monteret på en skinne.
Forbindelsen mellem servomotor og spjæld er en trækstang.
p014.jpg (15,016 bytes) Skinnen med servomotor set fra højre side.
p015.jpg (18,855 bytes) Meget af det eftermonteret el-arbejdet er forfærdeligt dårligt udført.
Originale ledninger er klippet over lige før stik.
Ledninger er afisoleret og der er loddet en ekstra ledning fast.
Efterfølgende er der viklet isoleringsbånd omkring ledningerne.
Generelt er de eftermonteret ledninger ikke fastgjort.
Jeg har cirka anvendt 20 strips ved ombygningen.
Alle el ledninger er lavet om. Lige fra nye stelforbindelser til ny fødestrøm.
p016.jpg (22,138 bytes) Ledning til en magnet ventil, som styrer recirkulationen.
Forbindelsen til det ene stik var så dårlig, at det ved en let berøring fik magnetventilen til at stå og brumme.
Den tændte og slukkede ca. 50 gang i sekundet.
p017.jpg (21,739 bytes) Eftermonteret styring af blæsermotoren.
Oprindeligt er det styret med en for modstand.
Mellem trin 0 og 1 er det en trinløs regulering.
Herudover er der trin 2, 3 og 4.

Der er eftermonteret en styring som giver 8 trin.
0, 1, 2, …8.
Styre signalet er en given spænding på den blå/sorte ledning midt i billedet.
p018.jpg (20,979 bytes) Set fra højre side af bilen
Venstre arm er varmen.
Højre arm er en af de 2 arme som styre hvor luften skal hen.
p019.jpg (22,932 bytes) Som ovenfor.
p020.jpg (34,059 bytes) Skinne med de 3 servomotorerne.
p021.jpg (11,726 bytes) Trækstang er stadigt monteret på den midterste servo.
p022.jpg (9,487 bytes) Servo.
p023.jpg (11,777 bytes) El stik til servo.
p024.jpg (11,221 bytes) Servohorn.
p025.jpg (12,444 bytes) Servohorn afmonteret.
En af de mange fejl på klimaanlægget var at servohornet var slidt i stykker.
Selv om servomotoren drejede rundt fulgte servohornet ikke med,
hvorfor armen ikke blev flyttet.
p026.jpg (25,980 bytes) Det viste sig at holderne til de originale kabler var savet af.
Det var gjort for at kunne få plads til skinnen med de 3 servoer.
Dårligt design.
Det originale design løste pladsproblemerne forbilledligt ved kun at have
et tyndt kabel monteret der vor der er mindst plads.
et andet sted i bilen, hvor der er bedre plads blev kraften til
at skubbe og hive i kablet så skabt.
Dette design er blevet ødelagt ved eftermonteringen af de 3 servo motorer.
Der er blevet savet mellem de 2 arme på billedet.


Man kunne have valgt at beholde de originale kabler og så monteret servoerne
for enden af kablet.
p027.jpg (24,796 bytes) Jeg bukkede at nyt beslag i en 0,8 mm jernplade.
Her blev de originale kabler monteret.
2 af dem med originale kableklips.
1 med et utal af strips (ikke så pæn udførsel)
p028.jpg (24,560 bytes) Kablerne er nu monteret på armene.
p029.jpg (20,936 bytes) Kablerne og armene set fra højre side af bilen.
p030.jpg (23,040 bytes) Adskilt mider konsol.
p031.jpg (24,400 bytes) Eksempel på løse eftermonterede ledninger.
p032.jpg (5,349 bytes) Jernbeslaget fra før blev skruet fast i plasten,
men hvordan kommer man ind og bore for når der
ca. 5 cm luft mellem gulv og der hvor hullet skal bores.
Jeg tog og bøjede et søm, varmede det op med en lille gasbrænder,
og smeltede hullet i plasten.
p033.jpg (4,389 bytes) Det simple bor
p034.jpg (30,864 bytes) Åbnet ledningsanlæg med alle relæerne.
p035.jpg (25,611 bytes) De nye drejehåndtag med monterede kabler.
p036.jpg (32,326 bytes) Flere ledninger.
p037.jpg (22,187 bytes) Den nye kontakt i mider konsol.
’R’ betyder re-cirkulation.
p038.jpg (20,877 bytes) De nye ledninger til magnet ventilen.
Bemærk at ledningerne er fastgjort med strips og mekanisk aflastet
p039.jpg (20,564 bytes) Samme nye ledninger igen.
p040.jpg (16,775 bytes) Den nye ledning ved stelforbindelsen.
p041.jpg (18,831 bytes) Nye drejeknapper.
p042.jpg (25,088 bytes) Ledninger og nye drejeknapper.
p043.jpg (15,827 bytes) Plus forsyningsledning med eftermonteret ledning loddet fast.
p044.jpg (16,608 bytes) Plus forsyningsledning med isoleringsbånd på.
p045.jpg (19,613 bytes) Uoriginale eftermonteret ledninger fra pressostaten.
De to i de sorte plast rør.
p046.jpg (20,323 bytes) Ledningerne set i motorrummet.
p047.jpg (25,147 bytes) Ledningerne ført mod pressostat.
p048.jpg (24,889 bytes) Pressostaten fra bilton. Mærket 2 / 13 / 26, som sikkert betyder:
Under 2 bar = sikkerhedsstop.
13 bar kompressor stat.
26 bar kompressor stop.
Jeg har prøvet at skrive 3 gang til bilton i Italien, men ikke fået svar.
Øv øv – det er bare for dårligt.
p049.jpg (8,916 bytes) Ny printplade med spændingsstyring
p050.jpg (22,042 bytes) Prøveopstilling – er der plads til printet.
p051.jpg (16,630 bytes) Forsiden af printet.
Bemærk hvor meget der er gjort ud af at mekanisk aflaste ledningerne fra printet.
p052.jpg (16,974 bytes) Printets bas side.
p054.jpg (22,740 bytes) Nyt betjenings panel prøvemonteret.
p055.jpg (11,750 bytes) Printpladen elektrisk isoleret med krympeflex.
p056.jpg (11,572 bytes) Printpladen elektrisk isoleret med krympeflex.
p057.jpg (9,818 bytes) Printpladen elektrisk isoleret med krympeflex.
p058.jpg (24,099 bytes) Betjeningspanel er kommet på plads.
Bemærk at det skal monteres indefra og ud.
p059.jpg (21,886 bytes) Betjeningspanel lige før afsluttet montage
Bemærk igen, at skal sættes i bagfra og ud mod kabinen.
p060.jpg (26,490 bytes) Flere uoriginale tilovers blivende ledninger.
Skønt at de skal væk.
p061.jpg (22,517 bytes) Panel færdig monteret med dækplade.
p062.jpg (16,454 bytes) Et stik hvor stel er klipper fra.

 

 

 

 

p063.jpg (24,560 bytes) Tapet ledning. 

 

 

 

 

p064.jpg (11,394 bytes) En meget mast fladstik. 

 

 

 

 

p065.jpg (14,594 bytes) En temperaturføler til montage i et ca. 9-10 mm. rundt huld. Men huldet var blevet den gode mekaniker for stort så det var monteret med et stykke 'tyggegummi'. 

 

 

 

 

p067.jpg (20,677 bytes) Samlet, set fra passager siden.

 

 

 

 

p068.jpg (23,040 bytes) Samlet, set fra førersiden.

 

 

 

 

p066.jpg (22,602 bytes) Så er den færdig. Der mangler lige een ledning.

Det virker.
Det er helt luksus at kunne bestemme
  - temperatur
  - blæserhastighed
  - hvor luften skal pustes hen
  - recirkulation til/fra