Hvad sker der - er det toppakningen ?
Øv Polo'en bruger vand !
En trykprøve på ca. + 0,3 atmosfære overtryk gav intet resultat.
Klik på camcorderen for at se videoen. (1.61 mb) Så prøvede Lars at fylde ekspentionsbeholderen helt og lade Polo'en stå i tomgang.
Klik på camcorderen for at se videoen. (2.18 mb) Samme test, men hvor motoren gasses op.
19/08-2006 - Fortælling forsættes.


24/10-2006 - Forsættelse
p001.jpg (29.482 bytes) Ja - den var god nok. Det var toppakningen.
Der skal lige en vis portion energi til at gå ombord i sådan en reparation.

Den lokale automester ville som overslag, uden at blive hængt op på det, have 2.800 - 3.300. alt efter om der skulle planslibes eller ej.
Ikke urimeligt. 
Han var også så seriøs at spørge ind til om jeg viste noget om tandremmen og vandpumpen (trandremmen skal afmonteres når topstykket skal af).  

Nå men efter noget betænkningstid fik Lars startet autogenbrænderen for at løsne de rustne bolte på udstødningen.
Bemærk den lange og sodende flamme før ilten sættes til.
Det er Acetylen gas (gas med ekstra stort energiindhold=meget kul). 

p002.jpg (34.192 bytes) Den første reparation i Lars værksted. 
Skønt at stå i garagen med gulvvarmen tændt.
p003.jpg (40.917 bytes) Udstødningsmanifold afmonteret. 

 

p004.jpg (31.585 bytes) Motoren sættes på mærke.
Dvs. at motoren sættes med stemplerne 1 og 4 helt oppe.

 

p005.jpg (25.085 bytes) Bemærk mærket i form af den lille prik i remhjulet mellem tand 4 og 5. Det sorte plastik neden under former en pil op.

 

p006.jpg (24.974 bytes) Remhjulet på krumtappen har også et mærke (den lodrette streg).   

 

p007.jpg (21.861 bytes) Første ulykke. 
Den ene bolt knækkede ved afmontering - øv.

 

p008.jpg (18.245 bytes) Anden ulykke.
Det andet gevind tog skade, men det går lige.

 

p009.jpg (24.055 bytes) Afmontering af indsugningsmanifold er meget vanskelig.
Det er lige akkurat muligt at dreje unbraconøglen 1/6 omgang.

 

p010.jpg (34.923 bytes) Her skal nøglen stikkes ca. 150 mm ind under kabeltrækket til gasspjældet. Den kan drejes 2/6 omgang adgangen før nøglen skal tages ud og drejes tilbage og sættes ind igen.. 

 

p011.jpg (34.510 bytes) Indstiks længde vist.

 

p012.jpg (30.942 bytes)

Den 12 kantet Stahlwille special toppen er for tyk i godset.
Den kan ikke komme ned til topstykke bolten før knastakslen er afmonteret.
Lars valgte at slibe den 1,5 mm tyndere.

 

p013.jpg (25.577 bytes) Den er for tyk.

 

p015.jpg (18.297 bytes) Efter slibning.

 

p016.jpg (20.436 bytes) En bolt til topstykket.

 

p017.jpg (44.101 bytes) Så er topstykket afmonteret.
Man kan nu se ned til stemplerne. 

 

p018.jpg (44.842 bytes) Motorblokken tæt på.
Lars havde ikke fået aftappet kølervæsken ordenligt, så det løb ned på stemplerne.

 

p019.jpg (34.403 bytes) Topstykke.
p021.jpg (23.140 bytes) Knækket bold i udstødningsmaniolden.

 

p022.jpg (29.505 bytes) Vibeke ser til.
Mon det går.

 

p025.jpg (21.803 bytes) Lars tog ud til sin far Sven for at få topstykket renset og kontrolleret for skævheder.

 

p028.jpg (30.732 bytes) Sven renser topstykke.

 

p029.jpg (28.756 bytes) Det sker forsigtigt med en lille skab spatel.

 

p030.jpg (33.194 bytes) Er den lige/plan?

 

p031.jpg (37.850 bytes) Plan ?

Ja og dog.
Så Lars besluttede sig for at køre forbi vores gamle nabo fra Fiskerhusene.

p033.jpg (35.742 bytes) Bjarnes første kommentar var.
Topstykket er møg beskidt (på pakfladen).
p035.jpg (24.976 bytes) Det skal renses med lidt fint sandpapir.
Det er ca. korn 100!
Det skal man lige vide, at det er ok at ridse hele pakfladen med sandpapir!  

 

p037.jpg (22.169 bytes) Så ren skal den være over alt.

 

p038.jpg (38.480 bytes) Inge ser lige til.
p040.jpg (37.441 bytes) Så fik motorblokken samme tur.
p041.jpg (36.947 bytes) Alt sod skrabes også af for at undgå at det kommer på pakfladen og for at der ikke er risiko for tændingsbanken hvis en sod rest giver sig til at gløde.

 

p043.jpg (27.999 bytes) Den nye toppakning.

 

p044.jpg (38.979 bytes) Toppakning lagt på motorblokken.

 

p045.jpg (14.659 bytes) Lars fremstillede 2 styr af 2 gamle topstykke bolte.
Hovedet på bolten blev skåret af og det blev skåret en kærv i enden, så den kan skrues op igen.

 

p047.jpg (13.800 bytes) Af en anden gammel bolt blev der fremstillet et simpelt værktøj til at rense gevindhullerne for olie og sod. Der blev skåret en rille i gevindet. Her kan skidtet samle sig. 

 

p048.jpg (34.673 bytes) Topstykke med renset pakflade på.

 

p049.jpg (29.580 bytes) Udstødnings og indsugningsventil.
Huldet for oven er til tændrøret.

 

p050.jpg (22.892 bytes) Indsugningsventil.

 

p051.jpg (41.590 bytes) Topstykket er kommet på igen.

 

p052.jpg (35.090 bytes) Her ses den nye toppakning mellem motorblok og topstykke lige over tallet "27".

 

p053.jpg (18.664 bytes) En styrebolten.

 

p054.jpg (26.248 bytes) Styrebolten skrues op.

 

p057.jpg (15.793 bytes) En ny topstykkebolt.

 

p058.jpg (24.948 bytes) Så skal alle boltene spændet med moment.

 

p060.jpg (30.097 bytes) Men kan man nu stole på en momentnøgle til kr. 129,-
Lars udførte en simpel test.
Lars satte støvsugerøret på momentnøglen og målte 1 meter ud.

 

p061.jpg (13.308 bytes) 1 meter ude blev der trukket 4 kg med en fjedervægt.

Der skal ca. 4,4 kg. til når momentnøglen står på 4 kg.
+10% er næsten ok.

Ved 6 kg/m var momentnøglen helt præcis.

 

p062.jpg (34.115 bytes) Topstykkebolte spændes til moment.

 

p063.jpg (32.058 bytes) Topstykkeboltene drejes efterfølgende 90 grader.
Her er sat en forlænger på topnøgle armen for at være sikker på at have armkræfter nok til at kunne dreje bolten 90 grader i een jævnt drej. Bemærk at den nye toppaknings monteringsvejledning ligger til højre.
Lars blev i tvivl om der efter spænding til 6 kg/m moment skal drejes en eller to gange 90 grader. Det er meget vigtigt.
Lars skrev en mail til GLASER, som har fremstillet den nye toppakning. Dagen efter kl. 09.32 var der svar (meget fin service). Det er 2 gange 90 grader. 

Toppakning spænderækkefølge. 
Monteringsvejledning (Haynes Service and Repair Manual) 
Monteringsvejledning (GLASER) 
 
p064.jpg (29.988 bytes) Så er den færdig.

 

p066.jpg (17.251 bytes) Der efterfyldes kølervæske når motoren er kommer op i arbejdstemperatur og termostaten til køleren åbner. 

 

p067.jpg (28.111 bytes) Den gamle toppakning. 

 

p068.jpg (23.581 bytes) Defekten på cylinder 1. kl. 11. 

Metallet er revnet og der opstået korrosion.

 

 

 

 

Neden for er fist defekten vist i nærbillede.

p068_u1.jpg (160.669 bytes)
p071.jpg (21.630 bytes) Metallet løftet med en skruetrækker.

 

p071_u1.jpg (17.854 bytes) Defektens brud.

 

 

 

 


Lars blev opmærksom på fejlen 15/06-2006 ved 188.000 km.
I den mellemliggende periode blev der kørt med max 2200 omdrejninger og max 80 km/t.
Her brugte bilen ca. 0,5 - 1 liter kølervand pr. 1000 km. Der var ingen problemer med temperaturen.

Der blev betalt nogle lærepenge undervejs.
Lars brugte 16 timer og 4 timer på kørsel til Sven og Bjarne.
Polo'en virker igen.

26/10-2006 196.400 Poloen har kørt 130 km siden reparationen.
Alt ok.

07/05-2006 208.500 Poloen har kørt 20.000 km siden reparationen.
Den virker - alt ok.